A ko¨tetben olvashato' i'ra'sok, kritika'k e's tanulma'nyok az elmu'lt bo? e'vtizedben szu¨lettek. Amikor 2007-ben elkezdtem tanulma'nyaimat a Szegedi Tudoma'nyegyetem Irodalomtudoma'nyi Doktori Iskola'ja'ban, e'rdeklo?de'sem fo'kusza'ban a ke't vila'gha'boru' ko¨zo¨tti popula'ris kultu'ra e's sajto'to¨rte'net mellett elso?sorban a Nyugat szerzo?inek szociokultura'lis terei, geogra'fiai e'rdeklo?de'su¨k, utazásaik identita'ske'pzo? mechanizmusai a'lltak. Az itt ko¨zreadott i'ra'sok kezdetben a kutata'si te'ma'mhoz kapcsolo'do', ke'szu¨lo?, majd be is fejezett disszerta'cio' „melle'kterme'kei” voltak. Ke'so?bb egyre vila'gosabba' va'lt, hogy a klasszikus modernse'g magyar irodalma'nak te'rpoe'tikai dimenzio'i e'rtelmezhetetlenek a ta'gabb milio?, az Osztra'k–Magyar Monarchia, majd az azt ko¨veto? konglomera'tumok ta'jtapasztalatainak meg- e'rte'se, a monarchikus, posztmonarchikus irodalom, a te'rse'g, a ko¨ztes-euro'pai le'ta'llapot e'rtelmeze'se'nek va'gya ne'lku¨l. I'gy alakult, egy ido? uta'n ma'r tudatosan, hogy a Ka'rpa't-medence modern e's korta'rs irodalmainak ta'rgyko¨re'ben szu¨letett kritika'im e's tanulma'nyaim rendre a minorita's, a multikulturalizmus, a kultura'lis hata'rhelyzetek, a kisebbse'gi le'te'rtelmeze'sek minta'- zatait kutatta'k. Ezuta'n ma'r nem is ve'letlenszeru?en tala'ltak meg a sza'momra fo?leg e szempontokbo'l izgalmas szerzo?k ko¨tetei.